Wednesday, November 11, 2009

Tombol Pintu Hidayah 1


Sinar Islam memang telah lama menyinggah dalam hidup Albert sejak di bangku sekolah lagi. Sikap dan ajaran yang disampaikan dalam Islam membuat dia semakin yakin dengan niatnya. Walapun belum memeluk agama Islam, tetapi dengan adanya sokongan daripada rakan-rakan membuatkan Albert berani menyuarakan hasratnya untuk memeluk agama Islam.


Tidak mudah baginya untuk memeluk agama Islam walaupun cahaya Ilahi telah hadir dalam hidupnya tetapi keluarganya masih lagi tidak membernarkan Albert memeluk agama Islam, kononnya melanggar ajaran nenek moyang. Berdasarkan ajaran agama sebelum ini membuatkan Albert semakin serba salah dan terhimpit. Dirinya semakin terpukul apabila ada kata-kata cacian terluah dari mulut saudaranya sendiri.


“Kalau kau tetap berdegil nak peluk agama itu, kau jangan kembali ke rumah ini lagi. Hubungan kau dengan keluarga ini putus.” Deras suara itu memukul keping kecil telinga Albert.


Albert terus terdiam dan dia terus masuk ke dalam bilik dan mematikan diri. Air matanya mula mengalir. Ibu yang mengandungkannya selama ini tidak menerima keadaannya lagi. Hatinya kian bergeloran dan terpukul. Jiwanya mula luluh dan runtun kuat kesakitan. Dalam pada pedih itu, tiba-tiba pintu bilik yang tidak dikunci dibuka.


“Albert, kenapa menangis ni? Biarlah dengan kata-kata mak kau. Papa yakin apa kau buat.” Jason masuk melangkah ke dalam bilik.


Papa tak marahkan Albert ke?” Albert terus merasa tenang dengan kata-kata papanya.


“Albert, tugas papa adalah mendidik kamu dan memberikan kau pelajaran. Sekarang kau dah dewasa dan pandai fikir sendiri. Papa tahu kau berminat dengan Islam dan tentu dengan sebab dan musabab yang munasabah. Perlukah papa halang jika apa yang kau buat adalah difikirkan tepat?” Terang Jason dan duduk di atas katil bersebelahan dengan Albert. Albert hanya mampu tersenyum dan mengesat air matanya.


“Terima kasih papa. Albert yakin dengan apa yang Albert buat. Papa tolong pujuk mama ek?” Albert terus mendakap papanya, hingus yang ditahan mengalir dilecupnya. Habis basah baju papanya. Albert masih lagi mengharapkan restu daripada mamanya. Bagi Albert restu daripada mama dan papanya adalah segalanya. Dia tidak kisah jika ahli keluarga yang lain menentangnya, asal saja mama dan papanya sangup menerima keadaan dia seadanya.


Ternyata Mary terdengar perbualan suami dan anaknya dari luar. Hatinya masih lagi keras dan masih lagi terpukul dengan niat anaknya itu. Dia mesti mematikan niat anaknya sebelum nenek moyangnya berang dan murka. Mary terus masuk ke dalam bilik. Jiwa dan perasaannya dibekukan.


Pada malam harinya, sewaktu semua orang sedang tidur. Mary mula dibuai mimpi yang membuatkannya terkejut. Dia melihat satu bayangan yang sukar digambarkan dengan kata-kata. Mimpinya seolah-olah benar dan tangisannya mula kedengaran. Dironta-ronta badannya kemudian dilihat sesuatu kejadian yang kejam berlaku di hadapan matanya.


“Jangan, jangan siksa aku. Jangan pukul aku, tolong aku nak ke jalanMu. Tolong aku, panas, panas...!” Jeritan itu berulang kali diujarkan oleh Mary. Badannya digerakkan seolah-olah seperti cacing kepanasan.


Jason yang tersedar dari lenanya bangun dan cuba menyedarkan Mary yang dalam keadaan matanya masih lagi tertutup. Kata-kata itu diulang beberapa kali, sehingga membuatkan seluruh isi rumah terjaga dari lena termasuk Albert. Mereka memadang pelik ke arah Mary dan cuba membangunkan Mary tetapi tidak berdaya. Mary meronta-ronta sehingga bantal dan cadar tercampak ke bawah.


Ma, kenapa ni? Sedar ma, bangun ma!” Ujar keras Anita, kakak sulung Albert. Di sisinya, ada suaminya, Harry dan adiknya Micheal. Albert hanya memadang keadaan ibunya dari luar pintu. Tiba-tiba dia teringat botol air yang diberikan oleh Imam di masjid.


“Albert, kamu ambil air ini. Jangan kamu minum tetapi renjis dan sapulah di muka jika kamu menghadapi masalah yang aneh.” Bicara Imam Ghani.


“Ini air apa tok imam? Kenapa Tok imam beri pada saya? Saya ni non-muslim.” Balas Albert.


“Ini air Yassin. Albert, dalam Islam manusia tidak didiskriminasi dan perlu saling tolong-menolong meskipun kita berbeza agama. Saya yakin, suatu hari nanti mungkin kamu memerlukannya, jadi simpanlah dengan baik!” Jelas Imam Ghani.


Albert terus berlari menuju ke kamarnya kembali dan mencapai sebotol air Yassin yang diberikan oleh Imam Ghani. Dan kemudian dia kembali semula ke kamar mamanya. Penutup botol dibuka, belum sempat dia membuka dan merenjiskan air Yassin itu ke muka mamanya, tiba-tiba dihalang oleh adik-beradik yang lain.

“Wei, kau nak buat apa ni?” Lantang suara Anita.


“Nak ubatkan mama!” Jawab Albert ringkas.


“Tak payah kau nak tipu aku. Kau ingat aku tak tahu, entah-entah air tu kau dah jampi dan nanti mama akan ikut cakap kau. Aku dah tahu la tipu muslihat kau!” Anita mula berdebat dengan Albert.


“Nita, kenapa tuduh Albert macam tu?” Tiba-tiba Jason bersuara dan cuba meleraikan pertengkaran anak-anaknya. Keadaan Mary masih lagi membentak-bentakkan badannya. Kata-kata yang sama masih lagi kedengaran malah semakin deras bunyinya. Mary bagaikan orang disampuk. Mata dan wajahnya kemerahan.


“Tapi papa...” Kata-kata Anita dibantutkan oleh Jason.


“Tak ada tapi-tapi. Papa dah tak sanggup tengok mama kamu macam ni. Albert, cepat buat apa yang kamu nak buat!” Pinta Jason dengan keras.


Tanpa membuang masa, Albert terus menuangkan sedikit air di tapak tangan yang ditangkupnya lalu disapukan ke muka Mary. Lebihan air yang masih lagi membasahi tangannya direnjis ke seluruh tubuh Mary. Setelah disapu dan direnjis, Mary kemudiannya menjerit kuat lalu pengsan.


* * *


Mama dah sedar? Mama macam mana? Sudah ok sikit ke?” Jason yang setia menemani Mary di sisi tersedar apabila tangan Mary digerakkan.


“Mama ok. Kenapa dengan mama?” Tanya Mary kehairanan.


Mama semalam menjerit-jerit macam orang gila sampai takut papa dibuatnya. Lepas tu Albert sapu muka mama dengan air. Katanya air tu air bacaan Yassin Imam Ghani. Papa rasa malam tadi mama kerasuk agaknya!” Terang Jason.


“Oh ya. Baru mama teringat. Mama bermimpi, tapi mimpi mama aneh. Mama takut sangat sampai mama berlari-lari ke suatu tempat. Tapi entahlah papa, mama tak tahu nak cerita macam mana.” Balas Mary.


Mama, mungkin mama sudah dapat bayangan hidayah. Ini mungkin petanda untuk kita, apa kata kita jumpa dengan Imam Ghani dan cuba tanyakan kepada dia!” Tiba-tiba suara Albert mencelah di hadapan muka pintu.


Mengarut. Mama tak percaya semua tu!” Mary masih lagi dengan hatinya yang beku.


Mama, bukannya Albert suruh mama masuk Islam pun. Dia suruh kita jumpa dengan Imam Ghani dan minta pendapat dia tentang mimpi mama tu!” Jelas Jason. Matanya memandang tepat ke arah isterinya yang masih lagi berdegil. Kata-kata Jason itu membuatkan Mary berfikir lama.


Mama, papa rasa tak salah kita mencuba!” Sambung Jason.


Kata-kata itu sekali lagi membuatkan Mary berfikir panjang. Dipandang wajah Jason yang menunggu jawapan dari mulutnya. Albert pula berdiam diri dan terpacak berdiri di hadapan mama dan papanya. Wajahnya yang tenang membuatkan Mary akhirnya menerima cadangan Jason untuk bertemu dengan Imam Ghani.


Walaupun hatinya masih lagi berkeras dan tidak mempercayai niat anaknya, namun dia ikut juga dengan kata-kata suaminya. Dia terpaksa mengikut suaminya untuk mengetahui rahsia di sebalik mimpinya. Itulah mimpi yang benar-benar membuatkan Mary tidak lena dari segala perbuatannya. Setiap masa dia memikirkan maksud mimpinya.


“Tok Imam, Tok Imam!” Jerit kecil Albert di luar halaman rumah Imam Ghani. Jason dan Mary berdiri di belakangnya. Setelah beberapa kali memanggil nama Tok Imam, akhirnya kelibatnya terlihat jua.


“Oo...Albert jemput masuk.” Pelawa Imam Ghani sambil membuka pintu pagar. Dengan perlahan, Albert, Mary dan Jason melangkah masuk ke dalam rumah. Rumah Imam Ghani dihiasi oleh dengan tulisan khat jawi yang indah.


“Tok, ni saya perkenalkan. Yang ini mama saya, Mary dan ini papa saya Jason!” Albert memperkenalkan kedua orang tuanya kepada Imam Ghani. Jason hanya tersenyum manis, tetapi sebaliknya Mary yang bermasam muka.


“Apa khabar?” Sapa Imam Ghani kepada Mary dan Jason.


“Khabar baik!” Balas Jason sambil tersenyum. Mary hanya diam memakukan diri.


“Boleh saya tahu, apa hajat encik dan puan kemari?” Tanya Imam Ghani.


“Bukan saya tok, tapi isteri saya!” Sambut Jason.


Setelah beberapa kali Mary berdolak-dalih, akhirnya dia menceritakan perkara yang terjadi dan dimusykilkan selama ini. Dia menceritakan maksud mimpi yang tersurat dari awal hingga akhir. Setiap inci isi cerita tidak akan ditinggalkan. Hampir 10 minit Mary menceritakan mimpinya kepada Imam Ghani. Albert dan Jason hanya duduk mendengar cerita itu sambil meneguk air minuman yang dihidangkan oleh isteri Imam Ghani.


“Ooo... macam tu ceritanya. Maaf, saya mentafsir mimpi anda dari perspektif agama saya. Tak ada niat lain untuk mempersendakan anda!” Jelas Imam Ghani.


“Apa tafsiran tok?” Tanya Mary.


“Baiklah pada padangan saya, mimpi Puan Mary itu suatu hidayah yang diberikan Tuhan dan tidak semua orang mendapat mimpi atau perkara seperti itu. Ini merupakan keistimewaan dan Tuhan memberikan hidayah hanya dengan orang yang dikehendakiNya. Segala dosa yang kita lakukan, akan dibalas di akhirat. Jeritan kesakitan yang diceritakan tadi menunjukan balasan kepada perbuatan jahat yang mereka lakukan di dunia. Puan, maaf jika apa yang cuba saya cakapkan ini membuatkan puan kecil hati.” Imam Ghani menghentikan ceritanya untuk meminta kebenaran bercerita dengan lebih mendalam.


“Baiklah, saya tak akan marah. Ceritalah!” Balas Mary.


“Puan, masalah puan ini persis dengan masalah seorang hamba tetapi lebih kritikal lagi kerana ketika itu dia baru dapat diubati beberapa hari selepas itu. Puan beruntung kerana saya bekalkan air bacaan Yassin kepada Albert. Setelah saya ceritakan kaitan mimpi yang dialami dengan Islam, akhirnya dia bersetuju dengan rela hati memeluk agama Islam.”


“Apa yang imam ceritakan kepada orang itu?” Tanya Mary yang semakin berminat dengan cerita Imam Ghani.


Sebenarnya, saya cuba beri dia sedikit nasihat dan tafsiran beberapa surah dalam Al-Quran. Seksaan api neraka yang amat dasyat untuk umat yang mengingkari dan melakukan kejahatan. Keadilan amat penting dalam Islam, tidak kira orang itu beragama Islam atau tidak. Neraka untuk mereka yang ingkar. Albert telah bertemu jalannya menghadapi Tuhan yang sebenar, dan sekarang Tuhan cuba bukakan pintu hati puan. Tidakkah puan berasa syukur kepada Yang Esa. Tuhan cuba membuka pintu hati puan, saya sebagai pembantu sahaja.” Penjelasan panjang Imam Ghani yang diungkapkan secara tersirat.


Iman Ghani perlu berhati-hati menerangkan hal-hal yang berkaitan dengan agama kepada Jason dan Mary. Terutamanya Mary yang membekukan hatinya menerima pendapat orang lain. Imam Ghani meminta Mary mencari maksud tersirat dan tersurat di dalam mimpinya setelah memberi beberapa pembayang. Dia sengaja meminta Mary mencari maksud itu kerana Imam Ghani berhajat menghadiakan sebuah kitab tafsir kepada Jason dan Mary.


Setelah selesai mereka berbincang, Imam Ghani membangkitkan dirinya dari sofa lalu masuk ke dalam kamarnya. Albert yang mendiamkan diri dari tadi mula bersuara kepada papa dan mamanya.


Mama, macam mana sekarang? Dah tenang sedikit?” Tanya Albert.


“Boleh la, tapi mama masih tak faham lagi dengan apa yang dikatakan oleh Imam tu!” Balas Mary dengan selamba.


“Biasalah tu mama. Ini berkaitan dengan soal agama, sensitif sikit. Dia suruh mama dan papa cari sendiri maksudnya. Macam Albert juga dulu masa mula-mula nak kenal Islam. Imam Ghani banyak bagi pendapat, nasihat dan pembayang kepada Albert. Selebihnya dia suruh Albert cari sendiri berkaitan dengan Islam dalam sebuah kitab tafsir yang dia hadiahkannya!”


Sedang asyik mereka berbual, tiba-tiba kelibat Imam Ghani keluar dari kamarnya. Ditangannya terlihat dua buah kitab tafsir al-Quran untuk dihadiahkan kepada Jason dan Mary. Albert hanya senyum memandang ke arah imam Ghani manakala Jason dan Mary duduk dan melirik mata antara satu sama lain.


Setelah memberi kitab itu sebagai hadiah, mereka bertiga itu meminta izin untuk pulang ke rumah. Hati Mary kian tenang dan tenteram sebaik sahaja pulang dari rumah Imam Ghani. Jason pula, semakin yakin kenapa anaknya, Albert berminat dengan agama Islam.


Sebelum masuk tidur, Mary lebih suka membaca novel. Tetapi pada malam itu, buku novel yang dibacanya diletakkan ke tepi dahulu dan digantikan dengan kitab tafsir yang diberikan oleh Imam Ghani siang hari tadi. Mary hanya membaca tulisan yang ditulis dalam Bahasa Melayu yang telah diterjemahkan. Jason yang duduk bersandar di atas katil bersebelahan dengan Mary juga membelek kitab yang diberikan.


Khusyuk Mary membaca kitab itu sehingga sedar tidak sedar, jam di dinding kamar menunjukkan pukul 3.00 pagi. Jason yang telah lama lena dibuai mimpi terbaring di atas katil. Mary mula berasa seronok membaca tafsiran kita itu. Hatinya mula tenang dengan cerita-cerita yang tertulis dalam kitab itu.


“Seronok pula baca cerita dalam kitab ini. Banyak cerita dan pengajarannya. Nak berhenti, sayang pula. Tapi tak apalah baik aku tidur dulu, esok aku sambung. Tapi bila nak ingatkan balik, ada betulnya juga dengan kata-kata tok imam tu. Mungkin ini satu petunjuk buat aku. Tiba-tiba aku dekat dengan Islam, kenapa selama ini aku cuba bekukan hati aku untuk menerima Islam?” Benak Mary.


Ternyata tafsir yang diberikan oleh Imam Ghani telah cuba membuka pintu hidayah Mary. Walaupun hanya tombol pintu hidayah sudah dipulas, tetapi Mary masih belum lagi membuka pintu itu selebar-lebarnya dan belum lagi mengorak langkah ke alam yang baharu. Mungkin ini merupakan satu permulaan yang baik untuk orang seperti Mary. Mary telah mendapat petunjuk hidayah melalui mimpi dan dibimbing oleh Imam Ghani. Semuanya terpulang kepada Mary tanpa ada paksaan. Mary membaca kitab itu dengan rela hati tanpa paksaan. Dan merasakan dirinya semakin tertarik dengan kitab itu.

1 comment: